A boltok újra napirenden vannak, ennek örömére a Mindenár.hu újból elkészítette a boltláncok rangsorát az egy dolgozókra jutó bevétel alapján. Ez különösen fontos most, amikor a vasárnapi nyitva tartás esetleges korlátozása miatt a szakmai szervezetek jelentős elbocsátásokat helyeztek kilátásba.
Az elmúlt hetekben fókuszba kerültek a magyarországi boltláncok, egyfelől a vasárnapi nyitva tartásról szóló törvényjavaslat, másrészt az élelmiszerlánc-felügyeleti díj tervezett jelentős emelése, harmadrészt pedig a veszteséges működés megtiltására vonatkozó – a parlamenthez kedden benyújtott – törvényjavaslat miatt. Mindkét lépés érzékenyen érintené a legnagyobb, külföldi kézben lévő boltláncokat, ám egyelőre egyik tervezetet sem fogadták el.
A tervezetek kiverték a biztosítékot, a vasárnapi nyitva tartásról szóló vita során a kereskedőket összefogó Országos Kereskedelmi Szövetség tiltakozott a lépés ellen, és jelentős elbocsátást helyezett kilátásba arra az esetre, ha valóban életbe lépne a korlátozás. A Demján Sándor üzletember vezette Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége pedig szintén tízezres elbocsátásokról beszélt, egyúttal népszavazást sürgetett az ügyben.
A vasárnapi nyitva tartásról szóló vita apropóján különösen érdekes, hogy egy-egy dolgozó mekkora összeget termel, ezért a boltláncok árait rendszeresen összevető Mindenár.hu – az előző évhez hasonlóan – ebből a szempontból rangsorolta az áruházláncokat. (A Mindenár.hu nem foglal állást a külföldi vagy a magyar láncok működését, hatékonyságát illetően, pusztán a tényadatok alapján készítette el a listát.)
A Mindenár.hu az Opten céginformációkat szolgáltató társaság adatbázisában szereplő céges beszámolók alapján azt vizsgálta, hogy az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny Market, Spar és a Tesco mekkora nettó árbevételt ért el tavaly és mennyi volt az egy dolgozóra jutó forgalom.
Az összevetésben eredetileg nem szerepeltek a magyar kézben lévő, franchise-rendszerben működtetett láncok (CBA, a Coop és a Reál) adatai. A három lánc azonban kedden – pont a vasárnapi boltzárról szóló vitához hozzászólva – az MTI-vel közölte összesített tavalyi adatait, így az elemzésben azokat is figyelembe vettük.
A vizsgált hat áruházlánc 2013-ban összesen 1724 milliárd forintos nettó árbevételt ért el az Opten-adatok szerint, vagyis egy-egy lánc átlagosan 287 milliárd forintos bevételre tett szert. A hat érintett boltlánc a létszámadatok szerint közel közel 50 ezer – egész pontosan 49 702 – embernek ad munkát.
Növekedés
Az Opten adatai szerint tavaly a legnagyobb nettó árbevételt a Tesco érte el, a 600 milliárd forintos összeg lényegében megegyezik az egy évvel korábbival. (A Tesco pénzügyi évet tart nyilván, így a 2013. március 1-jétől 2014. február 28-ig elért bevétel szerepel az elemzésben.)
A Spar a második helyen áll 384 milliárd forintos 2013-as nettó árbevételével, ami 8 százalékos javulást jelent 2012-hoz képest. Az Auchan szintén közel 8 százalékkal 272 milliárd forintra növelte nettó árbevételét.
Utánuk következnek a diszkontok, a Lidl 227 milliárdos tavalyi nettó árbevétele 13 százalékos növekedést jelent. Az Aldi 15 százalékkal 80 milliárd forintra növelte nettó forgalmát, míg a Penny 160 milliárd forintos nettó bevétele 5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi adatot. Az áruházláncok adatainál figyelembe kell venni, hogy a forgalomnövekedésben fontos játszik a terjeszkedés, azaz az újabb boltok megnyitása növelte a bevételt. (Az adatok a fenti infografikán láthatóak áruházra bontva.)
Mennyit termeltek fejenként?
Na akkor lássuk a dolgozókat! Az érintett, közel 50 ezer embert foglalkoztató boltláncok összbevétele tehát 1724 milliárd forint volt, így egy dolgozóra jutó nettó árbevétele átlagosan 34,7 millió forint volt.
Az egy főre jutó nettó árbevételt nézve a Lidl áll az élen, egy dolgozójára 57 millió nettó árbevétel jutott. A Pennynél ugyanez az összeg 47 millió, az Aldinál 46 millió forint.
Az Auchanban több mint 42 millió forintra rúgott az egy munkatársra eső bevétel, a Tescóban közel 30 millió, a Sparban pedig 27 millió forint volt ez az összeg. A három magyar kézben lévő, összesen több ezer kisebb alapterületű boltot is működtető boltlánc – ahogy azt az MTI-vel kedden közölték – tavaly összesen 1441 milliárd forintos bevételt ért el, és 77 ezer embernek adtak munkát. Így az egy főre jutó bevétel 18,7 millió forintot tesz ki náluk. A három magyar lánc nem közölte, hogy bruttó vagy nettó bevételről van szó: az 1441 milliárdos bevételt bruttó összegként vettük figyelembe, ha nettóról lenne szó, akkor alacsonyabb lenne az összeg. (A Mindenár.hu egyébként korábban a 2012-es adatok alapján is elkészítette a listát, erről itt olvashat bővebben.)
Más és más
Fontos megjegyezni, hogy az egy főre jutó bevétel nem jelenti azt, hogy az egyik vagy másik lánc jobb vagy rosszabb, csupán azt mutatja meg, hogy egy dolgozóra mekkora bevételt jutott. A boltláncok közötti különbség az alapvetően eltérő üzleti koncepcióból ered. A Mindenár.hu kérdésére korábban a Tesco kommunikációs osztálya azt válaszolta: “áruházainkban a vásárlási élmény, a szolgáltatás minősége magasabb, mint egy diszkont esetében”.
Arról van szó, hogy az Auchan, Spar és Tesco hipermarketeiben a szolgáltatási minőségre helyezik a hangsúlyt, nagyobb a választék, a hipermarketeknek helyet adó létesítményben egyéb üzletek (drogéria, étterem, posta stb.) is megtalálható. A diszkontok nagy hangsúlyt fektetnek a saját márkás termékeikre és kisebb a választék. A franchise-rendszert működtető magyar láncok pedig rengeteg, több ezer – 1-5 főnek munkát adó – kis alapterületű bolttal vannak jelen a piacon.
Ha tetszett a cikk és érdeklődik a boltláncok aktuális akciós ajánlatai iránt, azokat összevetné egymással, akkor látogassa meg a Mindenár.hu oldalát vagy kövesse a Mindenár.hu-t a Facebookon.
A Mindenár.hu ezekről írt korábban:
Híres épületben nyit boltot az Aldi
Mi változik az élelmiszereken decembertől?
Hogyan lesz mérgező az étolaj?
Műanyag edény vs. mikorsütő – van-e veszély?
Veszélyesek-e a cukropótlók? – Mindenár.hu-iránytű
Mit tudnak a cukorpótlók? És mit nem? – Mindenár.hu-iránytű