mindenár.hu

Magyar nagyágyú veheti át a szlovák tej helyét

 Kiverte a biztosítékot az olcsó szlovák tej Magyarországon: a minisztérium vizsgálatot indított, a gazdák  demonstráltak, a hatóság lefoglalt több tízezer liter tejet. A megüresedett piaci helyet a jelek szerint  Csányi Sándor OTP-vezér kezében lévő agrárbirodalom egyik tejmárkája lépne be.

Fotó: Sxc.hu

A tejpiac főszereplője

  Az olcsó külföldi, elsősorban szlovák tej régóta aggasztja a tejpiac szereplőit, elsősorban azért, mert  kiszorítják a magyarokat a piacról. A sajtóban megjelent hírek szerint az import tejek többek között  áfabűvészkedés miatt adhatók olyan olcsón.

Az utóbbi hetekben felgyorsultak az események. A tejes  gazdák demonstráltak, tejet locsoltak a földre az egyik áruház parkolójában; a Földművelésügyi Minisztérium júliusban vizsgálatot indított a szlovák tej útjának feltérképezésére, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal rajtaütésszerű ellenőrzések eredményeként 37 ezer liter külföldi tejet vont ki a forgalomból, a Tej Terméktanács pedig feljelentést tett a One Euro Market Kft.-nél tapasztalt kereskedelmi gyakorlat miatt – derül ki a Mindenár.hu összeállításából.

A hatóságokat és gazdákat felhergelő, 1,5 százalékos zsírtartalmú szlovák tejet a Mindenár.hu statisztikái szerint az áruházláncok jellemzően 170 forint körüli akciós áron adták az elmúlt egy év során.

Ki veszi át a szlovák tej helyét?

Az elmúlt hónapokban azonban megjelentek a magyar kihívók. Az oldal statisztikái szerint a szlovák tej egyik legfőbb vetélytársa a Csányi Sándor kezében lévő Sole-Mizo márkája, a Farmer tej 1,5 százalékos teje. Ezt a terméket több áruházlánc az elmúlt hetekben adta közel 170 forintos áron. Arra is volt példa, hogy egy másik magyar gyártó – az Alföldi Tej – egyik márkája, egy 0,1 százalékos zsírtartalmú tej is hasonló áron került a polcokra, ám ez az alacsonyabb zsírtartalma miatt nem teljesen vethető össze a 1,5 százalékos tejjel. A Csányi-birodalom mostani szerepéhez akár az is hozzájárulhat, hogy egy júliusban megjelent kormányhatározat szerint a kormány stratégiai megállapodást köt Csányi Sándor agrárvállalataival, köztük a Sole-Mizóval.

A magyar tejre egyébként egyre nagyobb a kereslet az áruházláncok szerint. Az Auchan, a Tesco, a Lidl és a CBA júliusban azt közölte, hogy elkötelezettek a magyar termékek mellett, és fontosnak tartják a hazai termelők érdekeinek védelmét. A Tesco szerint a vásárlók egyre tudatosabbak: egyre inkább a minőségi termékek irányába nyitnak, ezzel párhuzamosan folyamatosan nő a magyar termékek népszerűsége is, az általuk generált forgalom is stabil emelkedést mutat. Ezzel
összhangban vannak a statisztikák is. Az Agrárgazdasági Figyelő június végén megjelent számában azt írta, hogy a dobozos tej behozatala 46 százalékkal zuhant az első negyedévben, aminek következtében a hazai előállítású 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej belföldi értékesítése 23 százalékkal bővült az év első öt hónapjában az előző év azonos időszakához képest. A dobozos tej importjának csökkenése ellenére a 2,8 százalék zsírtartalmú tej belföldi
értékesítése 12 százalékkal volt kevesebb az első negyedévben, mint 2013 azonos időszakában.

Tejiránytű

Ahhoz, hogy a tejügyben teljesen képben legyünk, fontos néhány dolgot tisztázni. A tejpiacon ugyanis eltérő zsírtartalmú tejek, különböző márkák versengenek, így nem könnyű a választás. A tejeknél a legfontosabb paraméter a zsírtartalom, és nem feltétlenül az alacsonyabb zsírtartalmú termék a jobb választás. A független élelmiszer-laboratóriumot működtető Wessling Hungary Kft. szakembere, Szigeti Tamása Mindenár.hu kérdésére azt mondta: „A tehéntej körülbelül 88
százalékban vizet és mintegy 12 százalékban úgynevezett oldott anyagot tartalmaz. Ez utóbbit nevezzük a tej szárazanyag-tartalmának, ez adja a tej tápértékét.”

A hazai boltokban 0,1, 1,5, 2,8 és 3,5 százalék zsírtartalmú, homogenizált tejeket lehet kapni. A gyártásnál az istállókban kifejt, 3-4 százalékos, eredeti zsírtartalmú tejet lefölözik, majd a kívánt zsírtartalom eléréséig tejszínnel visszadúsítják. A százalékban kifejezett összetétel azt jelenti, hogy például a legáltalánosabban vásárolt 2,8-as tej 100 grammjában 2,8 gramm tejzsír található.

Fontos tudnunk, hogy a tej vitamintartalmának jelentős része zsírban oldódó anyag, ennek következtében a vitaminok főként a tejszínben vannak jelen. Ha tej zsírtartalmát elvesszük, akkor például az 1,5 százalékos tejben a vitamintartalom számottevően kisebb lesz, mint a zsírosabb tejekben. A Wessling szakembere kiemelte azt is, hogy a tej egyik kulcsfontosságú ásványi anyaga, a kalcium csak akkor képes beépülni csontrendszerünkbe, ha a D3-vitamin is jelen van. Zsírszegény vagy
zsírmentes tej fogyasztásakor a tej csontrendszert erősítő hatása csökken, illetve ez az igen kedvező élettani hatás el is marad.

Ha tetszett a cikk és érdeklődik a boltláncok aktuális akciós ajánlatai iránt, azokat összevetné egymással, akkor látogassa meg a Mindenár.hu oldalát vagy kövesse a Mindenár.hu-t a Facebookon

A Mindenár.hu ezekről írt korábban:

Virslik, párizsik buktak a hatóság tesztjén

Műanyag edény vs. mikorsütő – van-e veszély?

A Penny is betört a belvárosba

Veszélyesek-e a cukropótlók? – Mindenár.hu-iránytű

Mit tudnak a cukorpótlók? És mit nem? – Mindenár.hu-iránytű

Pénzpocsékolás az ásványvíz?

Legyél te is fagylaltellenőr!

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!